tyrasmatte

Alla inlägg under september 2010

Av christine - 30 september 2010 13:32

Lägger upp ett kort som jag gjorde till min dotter när hon fyllde tolv.


  

Må så gott.

Av christine - 28 september 2010 14:45

Nu tänkte jag ge er en tutorial på hur du kan stämpla på dina ljus. Jag hoppas att ni kommer att se nåt på bilderna och även förstå vad det är jag skriver....hihi. Fråga mig gärna om det är nåt som är oklart.


  

Detta är vad ni behöver. Ett ljus, jag använder bara vita ljus.en servett, jag använder bara vita. en bit bakplåtspapper, en värmefön"embossingfön" band, rosor, stämpeldyna, tång, sax och pärlor. Så nu är det bara att börja. :=))

  

Här har jag stämplat upp det motivet jag vill ha på mitt ljus. Jag använder en vattenfast dyna som heter Versa Fine. Det går säkert alldeles utmärkt med nån annan dyna.Jag har inte provat.

  

Här har jag klippt ur motivet och även delat på dom tre lagren som servetten består av. jag slänger dom två understa och sparar motivet. Ni kan se runt motivet att jag har klippt ganska så slarvigt runt det. Det gör inget för det kommer att smälta in i ljusen och syns inte sen.

  

Nu är det bara att placera motivet där ni vill ha det på ljuset.

  

Ta bakplåtspappret och lägg det över. Se till att det täcker ljuset ordentligt ovan och under motivet, för då skyddas ljuset av pappret när ni embossar sedan. Täcker man bara precis på motivet så är det lätt att man värmer direkt på stearinet och det blir inte snyggt.

  

Ta ett ordentligt tag om pappret och håll hårt på baksidan, se till att pappret är hlt slätt mot motivet. Här ser ni att jag har bara virat pappret ett varv runt ljuset, det behövs inte flera varv.

  

Här har jag embossat en del av motivet "den högra" tyvärr syns det inte så bra som jag hade hoppats, men den högra delen är stämpelmotivet mörkare i nyansen för att det liksom smält in.

  

Nu har jag embossat klart och tagit bort pappret runt om. Skulle det vara så att när ni tar bort pappret och det är nån del som inte har blivit insmält, så kan ni bara lägga på pappret igen och värma på där det behövs. JAg brukar använda pappret ett eller max två ggr per ljus. Detta för att det blir ju lite stearin på insidan av pappret som ligger mot ljuset och det blir inte bra nästa gång man embossar för då smälter det in i nästa ljus

    

Sen är det bara till att börja dekorera dom. JAg vet inte vad ni gillar men jag sätter alltid mina band överst eller i mitten på ljusen. VArför vet jag inte . Alla gör säkert olika beroende på vad man tycker är snyggt.

  

Sedan tar jag min lilla tång "som jag ärligt tjuvat av min man ,sedan jag började scrappa" Knipsar av en ros, lämnar liten bit av ståltråden kvar, för att jag skall kunna trycka in den i ljuset.

   

Voila!!! mitt ljus är klart. Hoppas att ni blev lite klokare......  som sagt fråga på bara om ni undrar nåt. Må så gott. 

  


Av christine - 23 september 2010 22:55

JAg har fått så mkt fina kommentarer om mina ljus jag gör. Tack så mkt för dom, jag blir så himla glad . Jag kommer nog att lägga upp en liten tutorial på hur man skall göra ljusen. Jag förstår att det kan vara lite knepigt att fatta genom att bara läsa en beskrivning. Jag skall försöka få till en så snart jag hinner. Tillsdess, fråga mig hur många ggr ni vill, så skall jag försöka förklara så gott jag kan. Må så gott så länge.

  

Av christine - 20 september 2010 11:55

I lördags var jag på scrapträff i Utby. Det är rara Madde som anordnar den varje höst. Lika mysigt varje gång...Tack för detta Madde. JAg hade spetsat in mig på att göra julkort på träffen. Det är ju lika bra att sätta igång..Tjoff, säger det så här det ju dags att skicka dom  Jag känner mig lika snurrig inför varje jul...Är den redan här???? Men nu skall jag inte hoppa så snabbt till julen ,vi har ju faktiskt en härlig höst att se fram emot först. Idag skall jag visa mina julkort som jag fick gjort, även lite annat pyssel som har legat en stund för jag har inte fått fotat dom.


  

5 st blev det. Inte illa gjort av mig på en träff...jag tjatar ju mest med alla...hihi


  

2 av dom senaste ljusen. Älskar att göra ljus. Har ni inte provat ännu, så måste ni börja genast. Hur jag gör dom finns det en beskrivning på under Arkivet Juli månad.

   

Klicka på bilden för att kunna se den i större format. Denna nyckeln köpte jag på loppisen på träffen. Jag har maskat den och textstämpeln. Jag blev väldigt nöjd med resultatet.


  

Detta är en Panodilask som jag har Altrat (klätt in med papper) Panodil ligger i och denna skall jag ge till någon som är sjuk och däppd i däsa   (täppt i näsan...alltså)   


  

Jag satt och spanade runt i bloggar och fick se en som hade gjort ett sånt sött nappflaske kort. Jag fick gjort ett på träffen. I carinas blogg hittade jag denna inspiration http://carinaspysselsida.blogspot.com/   Det blev väl liiite konstig form på den ,då jag har ritat den på frihand...men,men.


  

Scraplyckans härliga underbara stämpel. Texten tror jag är från stämpelboden (inte 100 på det)  Ett lila kort, inga vanliga färger som jag brukar jobba med.


  

Sist ut idag är ett grattis kort i färgerna turkost och brunt...me like. Här har jag oxå maskat lite olika stämplar. Allt för idah .Må så gott.   

Av christine - 1 september 2010 00:31

Scraplinda har en grym utlottning i sin blogg. Hon firar 30.000 besökare...det ni! Gå gärna in till henne genom att klicka på länken och kolla in allt fint hon gör.


http://scraplinda.blogspot.com/ Kolla in paketet...visst blir man sugen på att vinna detta ...  "halloooo, jag vill, jag vill.

Presentation


Mitt namn är Christine.
Jag bloggar och skapar under namnet "Tyrasmatte". Jag bor i Kungälv, . I huset finns Herr K, sonen T,dottern L Och Den 9 år gamla tiken Tyra.



Sök i bloggen

translate my blogg

Fråga mig

20 besvarade frågor

gästbok...... lämna gärna en hälsning

Räknare

Totalt antal besökare: Besökare denna månad: Besökare denna vecka: Besökare under dagen: Besökare online:

Senaste inläggen

kategorier

webshoppar

blogg candy

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Besöksstatistik

besökare


Skapa flashcards